Hét platform over duurzame scholenbouw in Nederland en Vlaanderen
Binnenklimaat

Waarom het Scholen°Concept een veilig klimaatsysteem is, juist ten tijde van Corona

Op de voorpagina van het AD gister en ook andere nieuwsbronnen (zoals DVHN en de Telegraaf), staat het stellig: ventilatie op scholen moet beter. Deskundigen roepen nú op tot actie, voordat het najaar valt. Ook de VO-raad roept scholen op om te werken aan verbeteringen. Deskundigen stellen: “Als er niet op volle kracht en met […]

12 augustus 2020 Leestijd 9 minuten

Deel dit artikel

Op de voorpagina van het AD gister en ook andere nieuwsbronnen (zoals DVHN en de Telegraaf), staat het stellig: ventilatie op scholen moet beter. Deskundigen roepen nú op tot actie, voordat het najaar valt. Ook de VO-raad roept scholen op om te werken aan verbeteringen. Deskundigen stellen: “Als er niet op volle kracht en met frisse buitenlucht wordt geventileerd, dan is het wachten op clusterbesmettingen”.

Een terechte zorg en oproep van deze deskundigen vinden wij. Het RIVM houdt zich nog op de vlakte en stelt wel dat ventilatie belangrijk is, maar dat er op dit moment geen issue is. Deskundigen spreken dit nu dus tegen, wij staan achter hen en kijken met spanning naar het aankomende najaar wanneer de ramen weer gesloten worden.

Luchtkwaliteit is ondermaats, zorgen om oprukken Corona

Over twee weken openen de eerste scholen weer. Met name de middelbare scholen zijn plekken van zorgen. Deze groep wisselt vaak van samenstelling in lokalen, hoeft geen anderhalve meter afstand te houden en hoewel zij zelf geen ernstige ziekteverschijnselen hebben, zijn zij wel verspreiders van het virus. Tegelijk is het binnenklimaat in veel scholen ondermaats.

Welke werking van systemen is onveilig en veilig?

Wat is het probleem? In scholen waar geen mechanische ventilatie aanwezig is, moet de ventilatie handmatig ‘geregeld’ worden door het openzetten van ramen (of deuren). Dit gebeurt in de zomer wel, maar in de winter weinig. Ook weet je niet wanneer er onvoldoende luchtkwaliteit is en er dus een raam open gezet moet worden.

Dan zijn er scholen waar wel mechanische luchtbehandeling aanwezig is. Er zijn veel verschillende soorten systemen, die op verschillende manieren werken. Wat je in ieder geval niet moet willen is een centraal systeem dat recirculeert en een deel verse lucht toevoegt. Er wordt dan namelijk matig geventileerd en door recirculatie ontstaat er vermenging van vervuilde lucht in lokalen onderling. De binnenlucht in een lokaal moet altijd direct met lucht van buitenaf worden ververst. Controleer daarom of je systeem dit doet.

De luchtbehandelingssytemen, oftewel klimaatsystemen, mét ventilatie hebben vaak ook een ingebouwd systeem om de energie uit de afvoerlucht te gebruiken om koude buitenlucht te verwarmen. Dit kost namelijk minder energie en is dus duurzamer en kostenbesparend. Een centraal luchtbehandelingssysteem met een ingebouwd warmtewiel is hiervan een voorbeeld, dit is effectief, maar in tijde van corona niet veilig omdat het geen gesloten systeem is. Wat wel een gesloten systeem is, en dus veilig, is een luchtbehandelingssysteem met warmteterugwinning middels een gesloten platenwisselaar.

Daarnaast zijn er decentrale systemen; een systeem per lokaal of ruimte. Voordeel is dat deze systemen per lokaal ventileren en/of klimatiseren. Dit betekent dat de afvoerlucht zich niet kan vermengen tussen lokalen onderling. Het Scholen°Concept is zo’n decentraal systeem.

Klimaat Groep Holland

5 belangrijkste eigenschappen van het Scholen°Concept in verband met Corona

Het Scholen°Concept, dat in meer dan 7.000 lokalen is toegepast, is een veilig klimaatsysteem. Waarom?

  1. Er kan met het Scholen°Concept altijd 1200 m³/uur frisse, schone buitenlucht worden toegevoerd. Met de nieuwste versie zelfs minimaal 1450 m³/uur. Dit is ruim 25% tot 50% meer dan de wettelijke eis volgens de Frisse Scholen klasse B van 950 m³/uur.
  2. Het Scholen°Concept werkt decentraal, dit betekent dat ieder lokaal een eigen klimaatsysteem heeft. Lucht wordt dus niet van het ene naar het andere lokaal verplaatst.
  3. Er wordt direct geventileerd bij aanwezigheid van personen, ook wanneer er maar één persoon aanwezig is. Door middel van detectie signaleert het systeem dat er aanwezigheid is van een persoon/personen, waarop het systeem dus direct reageert.
  4. De hygiënische grenswaarde van het Scholen°Concept is door Klimaatgroep Holland naar beneden bijgesteld. Wettelijk staat de grenswaarde van de luchtkwaliteit in een lokaal op 950 ppm CO2 (op basis van 30 leerlingen en één leerkracht). In het Scholen°Concept is deze grenswaarde, nu tijdens de pandemie, bijgesteld naar maximale concentratie van 800 ppm CO2. Dit betekent dat er sneller en beduidend meer geventileerd wordt. De actuele CO2 waarde in het lokaal is direct af te lezen op het bedienpaneel welke in ieder lokaal bevindt, dit geeft zekerheid voor de leerkrachten.
  5. Er is continue bewaking op de werking en prestatie van het systeem, deze staat constant, 24/7, in verbinding met onze meldkamer. Wij krijgen realtime waarschuwingssignalen als er iets niet goed functioneert aan een systeem, onder andere wanneer het filter (te) vervuild is, de CO2 waarde te hoog is en/of wanneer er niet geventileerd wordt bij aanwezigheid.
    Ook kunnen leerkrachten door middel van een ‘duim omlaag’ op het bedienpaneel in de klas aangeven wanneer zij ontevreden zijn of vragen hebben. Ook hierin is het Scholen°Concept uniek in zijn soort.

Investering een reden om niet de luchtkwaliteit te verbeteren?

Het allerbelangrijkste is dat een lokaal continue ververst wordt met minimaal 950 m³/ uur. De lucht in een lokaal moet als het ware verdunt worden met verse buitenlucht, dit onderstrepen ook de deskundigen in het artikel in het AD. Gezondheid moet hierin voorop staan, want een ander punt dat wordt aangehaald is de financiering en exploitatie. Een compleet klimaatsysteem is nou eenmaal een investering en scholen hebben dit vaak niet op de plank liggen.

Hier ligt een taak voor de overheid. Er wordt momenteel enorm in de economie geïnvesteerd, er hoort ook geïnvesteerd te worden in het onderwijs. Niet in de laatste plaats omdat sluiting van scholen ook enorme economische impact heeft.

Groot voordeel met het Scholen°Concept in deze is dat het per lokaal wordt toegepast, er kan dus heel goed gefaseerd gewerkt worden. Bijvoorbeeld door te starten met de lokalen waar de luchtkwaliteit het slechtst is en die het meest gebruikt worden. Zo kan er ook op korte termijn en met een minder grote investering al heel snel gestart worden.

Wil je meer weten over het Scholen°Concept? Lees hier meer informatie. Wil je advies over jouw specifieke situatie en verbeteringen die kunnen worden toegepast? Neem dan contact met ons op.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%